Σχολείο Προπαρασκευαστικής Μαθητείας Λεμεσού
Πλαίσιο καθηκόντων Επιστημονικού προσωπικού σχολείου
Εισαγωγή
Στα σχολεία της ΣΜΕΕΚ εργοδοτείται ειδικό επιστημονικό προσωπικό στους τομείς της:
- Σχολικής Ψυχολογίας
- Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής
- Κοινωνικής Εργασίας
Το ειδικό επιστημονικό προσωπικό εργάζεται με τη μορφή διεπιστημονικής – πολυθεματικής ομάδας και σκοπό έχει να υποστηρίξει μαθητές, γονείς/ κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς στα διάφορα θέματα ή δυσκολίες που δημιουργούν προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία ή την καθημερινότητα των παιδιών και του σχολείου.
Ο ρόλος και ο τρόπος λειτουργίας της ομάδας ειδικών εντός του πλαισίου φοίτησης των μαθητών της ΠΜ αναδεικνύει την ποικιλομορφία έκφρασης των ψυχοσυναισθηματικών δυσκολιών καθώς και ελλείψεις σε σοβαρές δυσκολίες συγκρότησης του ψυχισμού των παιδιών. Οι ειδικοί του σχολείου παρέχουν βοήθεια προς τους μαθητές προάγοντας τη ψυχική ισορροπία, την ευεξία, και την κοινωνική ανάπτυξη τους με απώτερο στόχο την αποτελεσματική συμμετοχή των μαθητών στη διαδικασία μάθησης και την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος.
Η πολυθεματική ομάδα αξιοποιεί τα εργαλεία της αξιολόγησης, της εξατομίκευσης, το ατομικό σχέδιο δράσης για την κάθε περίπτωση, την παρακολούθηση, τις ομαδικές εποπτείες στο πλαίσιο εργασίας στο χώρο του σχολείου, τους συντονισμούς μεταξύ της ομάδας ειδικών αλλά και της ομάδας ειδικών με το διευθύνοντα του σχολείου και τους εκπαιδευτικούς της τάξης με στόχο την όσο το δυνατό πιο αποτελεσματική εξατομικευμένη ή/και ομαδική παρέμβαση στη βάση των ιδιαίτερων αναγκών της κάθε περίπτωσης.
Κοινά καθήκοντα Ομάδας Ειδικών
Δραστηριότητες υποστήριξης μαθητών. Επισκέψεις στα τμήματα, γνωριμία με τους μαθητές/τριες, επεξήγηση του ρόλου της Σχολικού Ψυχολόγου, της καθηγήτριας ΣΕΑ και της Κοινωνικού Λειτουργού. Επεξήγηση των κανονισμών του σχολείου και συζήτηση για αποτελεσματική προσαρμογή στο νέο σχολικό περιβάλλον. Διοργάνωση και διεξαγωγή ατομικών συνεντεύξεων με μαθητές στα γραφεία των Ειδικών. Οι συνεντεύξεις συνεχίζονται στη βάση προγράμματος για όλη τη σχολική χρονιά.
Δραστηριότητες υποστήριξης οικογενειών. Διοργάνωση και διεξαγωγή ατομικών συνεντεύξεων με γονείς στα θέματα αρμοδιοτήτων του κάθε ειδικού.
Σύγκληση παιδαγωγικών ομάδων στην αρχή της σχολικής χρονιάς για ενημέρωση του Διευθύνοντα και των διδασκόντων καθηγητών για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες κατά τμήμα. Πραγματοποιήθηκε ενημέρωση κυρίως για προβλήματα υγείας, οικογενειακά, οικονομικά και μαθησιακά θέματα.
Σύγκλιση Παιδαγωγικών Ομάδων (1 κάθε μήνα) με διεύθυνση και εκπαιδευτικό προσωπικό, για συζήτηση γύρω από την επίδοση του κάθε μαθητή ξεχωριστά. Ενημέρωση για προβλήματα των μαθητών και εισηγήσεις αντιμετώπισης.
Συνεργασία με την υπεύθυνη καθηγήτρια για θέματα εκπαιδευτικής εξατομικευμένης στήριξης και για τον τρόπο λειτουργίας των προγραμμάτων στήριξης. Ενημέρωση των συναδέλφων για τους μαθητές που επιλέγονται για παρακολούθηση μαθημάτων εξατομικευμένης στήριξης στα Ελληνικά και τα Μαθηματικά.
Συνεργασία με εξειδικευμένες υπηρεσίες όπως Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, Γραφείο Ευημερίας, Σχολιατρική Υπηρεσία, Επαρχιακή Επιτροπή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Αστυνομία, Νέα Δομή-Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας, Θεραπευτικό Κέντρο «Προμηθέας» των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας.
Συμμετοχή στις δραστηριότητες της Επιτροπής Πρόνοιας.
Οργάνωση πολυθεματικών συναντήσεων για ειδικές περιπτώσεις μαθητών με την παρουσία γονιών και άλλων εξειδικευμένων επαγγελματιών και υπηρεσιών του κράτους.
Διοργάνωση και παρουσία σε συντονισμούς της ομάδας Ειδικών (Εκπαιδευτικός Ψυχολόγος, ΣΕΑ & Κοινωνικός Λειτουργός).
Συντονισμός με Διευθύνοντα σχολείου με στόχο την ενημέρωση των θεμάτων που αφορούν στους μαθητές. Οι συντονισμοί πραγματοποιούνται εβδομαδιαία με στόχο να υπάρχει σωστή και έγκαιρη ενημέρωση όλης της πολυθεματικής ομάδας ώστε να επιλύονται και να τροχοδρομούνται νέες δράσεις έγκαιρα. Οι ειδικοί καθορίζουν συναντήσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα για σκοπούς συντονισμού, ανατροφοδότησης και πιθανού επανασχεδιασμού της περαιτέρω παρέμβασης τους με τους μαθητές και τις οικογένειες.
Διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων και βιωματικών εργαστηρίων για την ανάπτυξη δεξιοτήτων επιτυχίας και την βελτίωση της αυτοεικόνας των μαθητών. Η ένταξη εκπαιδευτικών δράσεων στο πρόγραμμα του σχολείου ενισχύει τις κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών και παρέχει ενημέρωση σε θέματα που αφορούν τους μαθητές. Παραδείγματα εκπαιδευτικών δράσεων που υλοποιούνται κάθε σχολική χρονιά συμπεριλαμβάνουν την ασφαλή χρήση διαδικτύου, τον οικογενειακό προγραμματισμό, εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις κλπ. Η θεματικές που εισάγονται κάθε χρονιά εξαρτώνται από το υφιστάμενο πρόγραμμα του σχολείου και τις ανάγκες των μαθητών.
Οι Ομάδα Ειδικών συμμετέχει σε όλες τις διαδικασίες που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου και οι οποίες συμπεριλαμβάνουν το μάθημα προσωπικής ανάπτυξης, διοργάνωση και υλοποίηση δράσεων σχολής γονέων κοκ.
Η Ομάδα Ειδικών εργάζεται σύμφωνα με την εκπαιδευτική νομοθεσία, τους σχετικούς κανονισμούς και εγκυκλίους του ΥΠΑΝ και τα πρωτόκολλα διαχείρισης ειδικών περιπτώσεων της ΥΣΕΑ.
Οι ειδικοί έχουν την ευθύνη τήρησης ημερήσιου ατομικού ημερολογίου προγραμματισμού και διεξαγωγής εργασιών (δραστηριοτήτων) και της σύνταξης των πιο κάτω τακτικών εκθέσεων:
- Εκθέσεις αξιολόγησης αιτήσεων μαθητών
- Ατομικά προφίλ μαθητών
- Τήρησης ατομικών φακέλων μαθητών
- Συμπλήρωση ατομικών δελτίων συνεντεύξεων με μαθητές και γονείς
- Εκθέσεις μαθητών που έχουν εγκαταλείψει το σχολείο χωρίς να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα
- Έκθεση δραστηριοτήτων σχολικού έτους
- Άλλες εκθέσεις ή σημειώματα μετά από οδηγίες του Δ/ντα.
Ειδικά καθήκοντα ΣΕΑ
Ο καθηγητής ΣΕΑ έχει την ευθύνη της παροχής συμβουλευτικής υποστήριξης (προσωπικής και επαγγελματικής συμβουλευτικής) προς το μαθητή και τους γονείς εντός του σχολείου και την παρακολούθηση της πορείας της παρέμβασης εντός του σχολείου. Πιο συγκεκριμένα πραγματοποιεί:
Ενημερωτικές συναντήσεις στο πλαίσιο της Επαγγελματικής Αγωγής. Οι μαθητές/τριες ενημερώνονται για τα προγράμματα της Τεχνικής Εκπαίδευσης και τον Κόσμο της Εργασίας και εξειδικευμένα για τα επαγγέλματα που συσχετίζονται με τις ειδικότητες της ΣΜΕΕΚ).
Συχνή τηλεφωνική επικοινωνία με τους γονείς των μαθητών με στόχο την ενημέρωσή τους για θέματα που αφορούν τα παιδιά τους. Απώτερος σκοπός είναι η στενή και άμεση επικοινωνία σχολείου – οικογένειας ώστε να επιλύονται άμεσα θέματα που προκύπτουν ή για να μπορέσουν να προληφθούν καταστάσεις.
Οργάνωση και διεξαγωγή των μαθημάτων της Προσωπικής και Κοινωνικής Ανάπτυξης στη βάση της αξιολόγησης αναγκών των μαθητών του σχολείου
Προετοιμασία και διεκπεραίωση των εκπαιδευτικών επισκέψεων στις Τεχνικές Σχολές για γνωριμία με τις διάφορες ειδικότητες και σε χώρους εργασίας για εξοικείωση με τα διάφορα επαγγέλματα.
Προετοιμασία και διεκπεραίωση των εκπαιδευτικών επισκέψεων σε εταιρίες στη βιομηχανία με στόχο τη γνωριμία με τις συνθήκες και τις υποχρεώσεις της εργασίας και τα διάφορα επαγγέλματα.
Αναφορές / παραπομπές σε άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες σύμφωνα με νομοθεσία, πρωτόκολλα και διαδικασίες ΥΠΑΝ και ΥΣΕΑ, διαμεσολάβηση με γονείς για τη λήψη περαιτέρω πληροφοριών και ενεργοποίηση των οικογενειών για την υλοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών.
Υποβολή εισηγήσεων για θέματα της αρμοδιότητας για κάλυψη αναγκών και συμπλήρωση υφιστάμενων δράσεων και προγραμμάτων σχολείου.
Ειδικά καθήκοντα Εκπαιδευτικού Ψυχολόγου
Ο οικείος ΥΕΨ έχει την ευθύνη της ψυχοσυναισθηματικής αξιολόγησης και της παροχής εξειδικευμένης ψυχολογικής υποστήριξης, μέσα στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του, στις περιπτώσεις των μαθητών και των γονιών που κρίνεται αναγκαίο. Πιο συγκεκριμένα πραγματοποιεί:
Αξιολόγηση μαθητών με βάση ειδικά ψυχομετρικά τεστ και δημιουργία προφίλ μαθητών.
Ψυχοσυναισθηματική στήριξη μαθητών και γονέων στη βάση αναγκών.
Εβδομαδιαίες συναντήσεις με μαθητές για συζήτηση εκπαιδευτικών και προσωπικών ζητημάτων που τους αφορούν.
Υποστήριξη εκπαιδευτικών για αντιμετώπιση ιδιαίτερων προβλημάτων στην τάξη.
Αναφορές / παραπομπές σε άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες σύμφωνα με νομοθεσία, πρωτόκολλα και διαδικασίες ΥΠΑΝ και ΥΕΨ, διαμεσολάβηση με γονείς για τη λήψη περαιτέρω πληροφοριών και ενεργοποίηση των οικογενειών για την υλοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών.
Υποβολή εισηγήσεων για θέματα της αρμοδιότητας για κάλυψη αναγκών και συμπλήρωση υφιστάμενων δράσεων και προγραμμάτων σχολείου.
Ειδικά καθήκοντα Κοινωνικού Λειτουργού
Ο Λειτουργός Ευημερίας αναλαμβάνει την περαιτέρω παρέμβαση εντός της οικογένειας όπως και την κοινωνική της στήριξη. Στις περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαίο (π.χ. βία, γονική μέριμνα κ.α. περίπτωση που χρήσει κοινωνική παρέμβαση) η παρέμβαση με τους μαθητές γίνεται και εντός του σχολείου μετά από άδεια του Διευθυντή. Στην περίπτωση που κριθεί αναγκαίο για περαιτέρω παρέμβαση πέραν του σχολείου θα πραγματοποιείται διαδικασία αναφοράς στις ΥΚΕ μετά από άδεια του Διευθυντή. Πιο συγκεκριμένα πραγματοποιεί:
Συνεργασία με οικογένειες και κατ’ οίκον επισκέψεις: Οικογενειακές συναντήσεις με στόχο την επικοινωνία και ενδυνάμωση των γονέων/κηδεμόνων σε συνεργασία με τα παιδιά τους. Η Κοινωνική Λειτουργός πραγματοποιεί απογευματινές κατ’ οίκον επισκέψεις σε οικογένειες με ιδιαίτερα προβλήματα.
Κατά την κατ’ οίκον επίσκεψη γίνεται λήψη κοινωνικού ιστορικού και εκτίμηση αναγκών. Στη διαδικασία αυτή καταγράφονται στοιχεία που αφορούν την κοινωνικοοικονομική κατάσταση της οικογένειας καθώς και πιθανά προβλήματα υγείας των μελών της οικογένειας.
Ενημέρωση γονιών για κοινωνικές παροχές, παραπομπή σε άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες, διαμεσολάβηση για τη λήψη περαιτέρω πληροφοριών και ενεργοποίηση των οικογενειών για την υλοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών.
Ενέργειες κοινωνικής ενεργοποίησης μαθητών: ενημέρωση και ένταξη των μαθητών σε υγιή πλαίσια απασχόλησης όπως χόμπι, αθλήματα, επιμόρφωση κλπ. Επιπρόσθετα ο κοινωνικός λειτουργός αποτελώντας σύνδεσμο με την κοινότητα ενθαρρύνει την κοινωνική συμμετοχή των μαθητών σε διάφορα δρώμενα της πόλης. Η ενεργοποίηση των μαθητών συνδέεται με την εκπαιδευτική διαδικασία για να αποτελεί κίνητρο στην εκπαιδευτική κινητοποίηση των μαθητών.
Ενέργειες για την ικανοποίηση των υλικών αναγκών των μαθητών και των οικογενειών τους όπως τρόφιμα, ρουχισμός, ιατροφαρμακευτική υποστήριξη (π.χ. περιπτώσεις με μεταναστευτική βιογραφία όπου δεν είναι επίσημα ενταγμένοι στο ΓΕ.Σ.Υ.), πακέτα τροφίμων Χριστουγέννων και Πάσχα, κουπόνια δώρου για αγορά προϊόντων κατά τις εορτές κ.ο.κ. (συνεργασία με υποστηρικτικές υπηρεσίες του Δήμου, εξεύρεση χορηγών, συνεργασία με ΑΑΕΚ κ.α.)
Εξεύρεση χορηγών για επιχορήγηση εκπαιδευτικών δράσεων του σχολείου (π.χ. ιππασία, επίσκεψη στο πλανητάριο της μητρόπολης Ταμασού, σε μουσεία και παραστάσεις κ.α.)
Αναφορές / παραπομπές σε άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες σύμφωνα με νομοθεσία, πρωτόκολλα και διαδικασίες ΥΚΕ, διαμεσολάβηση με γονείς για τη λήψη περαιτέρω πληροφοριών και ενεργοποίηση των οικογενειών για την υλοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών.
Υποβολή εισηγήσεων για θέματα της αρμοδιότητας για κάλυψη αναγκών και συμπλήρωση υφιστάμενων δράσεων και προγραμμάτων σχολείου.